פירות לדורות: פרשת ויחי \\ הרב נהוראי אלביליה

הרב נהוראי משה אלביליה No Comments on פירות לדורות: פרשת ויחי \\ הרב נהוראי אלביליה

מה מונח "במילים ידעתי בני ידעתי"? ומדוע הורה הרבי מבעלז לשטוף את הפנים עם מים רותחים?

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אין ספק שזו פרשה של חיות…

פרשה שבה יעקב אבינו מברך את בניו כל אחד וכוחותיו שהעניק לו הקב"ה…

שנים שבהם ישב יעקב אבינו עם משפחתו וזכה לשלווה אמיתית…

מעניין שמי שמעיין קצת בתוך הפסוקים בברכות יעקב לבניו, רואה כשהגיע יעקב לברך את מנשה ואפרים שאמר עליהם שהם לשיטתו חלק מהשבטים : "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי" יעקב אבינו מסכל את ידיו…

ויוסף לא מבין…

וכך אומרת התורה הקדושה (מח, יח-יט)

"ויאמר יוסף אל אביו לא כן אבי כי זה הבכור שים ימינך על ראשו, וימאן אביו ויאמר ידעתי בני ידעתי גם הוא יהיה לעם וגם הוא יגדל ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו וזרעו יהיה מלוא הגויים".

מבאר רש"י – ראה שמהגדול ייצא גדעון שישפוט את ישראל, ומהקטן ייצא יהושע שייצא שמעו בכל הארץ ויעמיד חמה בעמק איילון..

והדברים כאן טעונים ביאור – מה יעקב אבינו רצה להעביר במסר הזה ליוסף? הרי יוסף גם ככה גידל את בניו לא בירושלים או בבני ברק, גידל את בניו במצרים בערוות הארץ, משל למה הדבר דומה, לאבא שבה עם ילדיו לבקר את אביו ואמו אחרי שלא ראה אותם הרבה זמן מכורח טרדות היום יום, וכשהגיעו הנכדים אל הסבא שלא ראו אותו הרבה זמן, הוא אומר לאבא: "בני, הילדים שלך כל כך חמודים דומים לאחים שלך, אחד יהיה גדול יותר והשני יהיה עוד יותר גדול ממנו", גם כשמנשה ואפרים עצמם שהם שומעים את זה מסבא יעקב, גם הם עצמם לא מבינים, מה סבא בא לומר לנו?

אלא אפשר לבאר דרך חדשה בענין המסר הנפלא של יעקב אבינו על פי דברי הגאון ר' שמשון רפאל הירש ב"יסודות החינוך" (ח"א עמוד צד') שכך הוא כותב: "בכל מילת אמת, בכל תכונה תועלתית ומפתחת שהרבי מנחיל לתלמידיו וחניכיו, הוא רושם את עצמו לפני ה' בספר החיים של תלמידיו וחניכיו ובכל מקום שיפעלו ויצליחו, מתרבה הרבי וממשיך לפעול".

כמו שפעם אחת איזה מלמד פגש אחד מתלמידי העבר שלו:

"הו… מה שלומך יוסי? איך אתה? מה אתה עושה היום בחיים?

"אני… ב"ה", ענה התלמיד בביישנות, באמצע לימודי יורה יורה לרבנות, עברתי כבר כמה מבחנים, מוסר שיעורים עם קהילה של 300 אנשים כל שבת"..

אין ספק שהרב והמלמד יתגאה בכל ליבו שאותו רב פלוני למד אצלו בכיתה ג'…

כל פעולה משאירה רושם על התלמידים..

ואם בתלמידים כך אז ק"ו בן בנו של ק"ו בילדינו שלנו..

יעקב אבינו רצה להעביר מסר של חיים ליוסף – גידלת את הילדים במקום של ערוות הארץ, מקום לא פשוט לחינוך, אמנם נכון, ייצא מהם גדעון ויהושע בן נון, אך כל החיים תדע החינוך שלהם תלוי בך, הפירוות שהם יעשו כל החיים, על הכתפיים שלך, ומי שברך אותי כל חיי, "המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק וידגו לרוב בקרב הארץ".

יזכו הם לברכות כל חייהם, כי גדעון ויהושע לא יוכלו לצאת אם לא תעמוד בפרץ, כי הפירות ופירי פירות של ילדיך הם שלך בלבד לדורות כגודל השקעתך…

ואיך משקיעים אפילו בפרי שנראה לכאורה קטן?

בואו תשמעו סיפור (אוצר הסיפורים חלק א' עמוד 280):

מסופר שפעם נכנס אחד להרה"ק ר' יששכר דב מבעלזא זי"ע, וביקש ממנו ברכה על בנים, אמר לו הרבי שיש לו סגולה לכך, והוא שירחץ את פניו שלוש פעמים ביום עם מים רותחים!

וכהשסתכל הלה בתמיהה ולא הבין מה השייכות זה לזה, אמר לו הרה"ק זי"ע: "כוונתי שבעת התפילה ג' פעמים ביום תבכה ותתחנן אל הקב"ה ותשפוך שיח בדמעות רותחות עד שכל פניך יכוסו בדמעות, ואז תיוושע!"

והוסיף הרב ואמר לו: "אני בעצמי שופך שיח ובוכה בדמעות ובתחנונים להקב"ה על בני אהרן (שכבר אז היה מפורסם לגאון צדיק וקדוש) שיגדל לעלריכע יוד"…

קחו את הדברים נקודה למחשבה…

יכולים לשנות בס"ד הרבה.

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים והאהובים!


המאמר נכתב לרפואת 

בני יקירי

יונתן בן ספיר רעיה הי"ו

וכן לרפואת מורי ורבי 

ר' חיים שמעון שליט"א בן מדלן מזל טוב ע"ה למשפחת פינטו 



0 תגובות